Sunday 19 June 2011

Exam ( Usaha dan Tawakal)


Alhamdulilah.. dikesempatan waktu yang lapang yang diberikan oleh Allah swt dapat juga menulis serba sedikit. Untuk makluman kami warga tahun 2 University Alexandria sedang dalam fatrah imtihan. Sedikit makluman tentang exam untuk Module Respiratory System ni:

18/6/2011(Sabtu) : Presentation
19/6/2011(Ahad) : Skill test
20/6/2011(Isnin) : Practical
27/6/2011(Isnin): Mcq

Sesungguhya kejayaan yang Allah kurniakan kepada hambanya adalah daripada hasil usaha gigih mereka. Allah SWT tidak akan sewenang-wenangnya memberi kejayaan atau pemberian tanpa ade effort drpd hambanya melainkan ianya satu istidraj supaya hambanya lebih lalai dan sesat.


Usaha yang kita lakukan mestilah disususuli dangan t aa'la. Sebaik-baik pertolongan dan pergantungan adalah pada Allah yang maha agong. Dan tawakal itu merupakan suatu ibadah dan perintah oleh Allah Ta’ala yang termaktub di dalam KitabNya.

Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Dan bertawakallah hanya kepada Allah jika engkau beriman” (al-Maa’idah : 23) 

Dan Allah taala berfirman lagi " Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah yang dapat mengalahkan kamu,jika Allah membiarkan kamu(tidak memberi pertolongan), siapakah yang gerangan yang dapat menolong kamu selain Allah sesudah itu? Kerana itulah hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal" (Al-imran: 160)


Antara makna tawakal yang lain yang didefinisikan oleh Ibn al-Qayyim rahimahullah ialah : ‘Pekerjaan dan ibadah hati di mana hati seorang hamba itu bergantung kepada Allah, yakin kepadaNya, kembali kepadaNya serta menyerahkan segala urusan kepadaNya, dia juga redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah untuknya, kerana pengetahuanNya, kecukupanNya, serta kebaikan pilihan olehNya 

Inilah hakikat tawakal, di sebaliknya tersirat makna tauhid yang agung, makna kalimah La ilaha illah, tiada Tuhan melainkan Allah. Makna ‘tiada Tuhan melainkan Allah’ bukanlah semata-mata kita solat 5 waktu dan menghadap kiblat, tetapi ia jauh lebih dari itu. Ia perlu dibenarkan di dalam hati dan setiap tindak-tanduk kita juga perlu mengiyakannya.

Faiz, Azim, Alif, Akram
Sebagai akhirnya. Bitaufiq wa najah kepada semua sahabt-sahabat 2nd year menghadapi Exam for this Respiratory system module. Tidak lupa kepada housemate Azim, Alif dan Faiz yang banyak memberi kesedaran dan mengajak saya tidak putus-putus untuk meneruskan perjuangan dan jihad ini. Moga Allah membalas jasa kalian dengan syurga Allah insyallah.

Wallahua'lam 

No comments:

Post a Comment